BLIJVEN INNOVEREN IS EEN MUST IN DEZE SECTOR

De loft is een winkel die contact met de klant hoog in het vaandel draagt

De LofteDe Loft in Tremelo is een van de oudste winkels van het dorp. Drie generaties lang werd de winkel overgedragen van vader op zoon. Huidige zaakvoerder Sven Verbeek is van zijn achttiende al actief in de zaak, maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn. “We moeten blijven innoveren en blijven zoeken naar nieuwe assortimenten met mooie marges. Een dagbladhandel die enkel werkt op de drie grote pijlers, zal het heel erg lastig krijgen, hoe spijtig dat ook is", vertelt Sven Verbeek.


OUDSTE WINKEL IN TREMELO

De loftDe Loft is gegroeid uit een krantenwinkel die de grootouders van huidige zaakvoerder Sven Verbeeck zijn begonnen. “Het is begonnen in de jaren 50, toen nog met het begin van de fotografie. Mijn vader heeft de winkel daarna voortgezet en ondertussen ben ik reeds zo'n twintig jaar zaakvoerder, nu ook met mijn verloofde Ulrike Craninx, die ongeveer elf jaar mee in de zaak zit. Ik denk dat deze winkel de oudste is van Tremelo. Het begon als een krantenwinkel pur sang, nu is dat eerder een buurtwinkel geworden met een breed assortiment", vertellen Sven Verbeeck en Ulrike Craninx.


7/7

Sven Verbeeck staat erop dat de winkel zeven dagen op zeven open is. Dat heeft hij altijd alleen gedaan, maar er is sinds kort een extra kracht bij gekomen. “Vanuit de regering zijn er maatregelen genomen om de kosten op een eerste personeelslid te drukken, we hebben dat geprobeerd en dat loopt meer dan goed."
Voor Sven is dit een hele verademing, want sinds zijn achttiende hield hij zeven dagen op zeven de winkel alleen staande. “We hebben afgesproken dat mijn ouders op zondag de winkel runnen en onze extra kracht dat op maandag doet. Zo kunnen we twee dagen in de week vrijaf nemen, dat is een luxe die ik nog nooit heb gekend."


Piekmoment Verlegt zich

Er is een gedragsverandering aan de gang bij de klanten die een beroep doen op de diensten van een krantenwinkel. Ook De Loft ondervindt dat mensen op andere momenten de winkel bezoeken. “De winkel is van 6 tot 18.30 u. open, maar ik denk eraan om die openingsuren aan te passen. Vroeger was tussen 6 en 7 een piekperiode, nu is dat een pak minder. Misschien doen we 's morgens een à anderhalf uur later open en blijven we 's avond een à anderhalf uur langer open. Dat zwaartepunt verlegt zich, mensen komen steeds vaker 's avonds langs", maakt Sven zich de bedenking.


Persoonlijk contact

“Zoals het een dagbladhandel betaamt, vinden we het contact met de mensen uit Tremelo heel erg belangrijk. Als er een eetfestijn is of een kermis, dan gaan we er steevast heen. Het is belangrijk dat je weet wat er reilt en zeilt in de gemeente en dat de mensen uw aanwezigheid hebben opgemerkt."


INNOVEREN: EEN MUST

De loftEr komt steeds meer concurrentie bij van ketens en grootwarenhuizen, het onlinegebeuren en bpost met de verdeling van kranten. Ook De Loft ondervindt stevige concurrentie uit allerhande hoeken. Sven tast steeds de markt af en probeert nieuwe segmenten voor zijn winkel te vinden. “Een winkel als de onze wordt langs vele kanten 'aangevallen'. We zijn genoodzaakt om andere zaken in het assortiment te nemen en te blijven innoveren", zegt Sven. “Wanneer de trein van de elektronische sigaretten voorbijdenderde, zijn wij daarop gesprongen. Die kansen mag en kan je niet laten liggen. Ook al is het een hype die maar twee jaar duurt, je hebt er wel twee jaar ten volle van kunnen genieten.
De fotograaf in het dorp hield ermee op, dan hebben we de beslissing genomen om pasfoto's in ons assortiment bij te nemen. Het zijn zaken die relatief weinig investeringen vragen, maar wel ruime marges opleveren. Dat zien we ook bij de verkoop van nummerplaten en inktpatronen. Het zoeken van nieuwe segmenten vraagt veel tijd. Om van alles op de hoogte te zijn van de e-sigaret, hebben wij een opleiding gevolgd. Ik had tevens nog nooit een professionele camera van dichtbij gezien, maar dan moet je jezelf daarin verdiepen. De tijdrovende opleidingen en investeringen zijn zaken die je voor je zaak moet overhebben. Als je enkel op de drie grote pijlers blijft werken, wordt het heel erg moeilijk."


E-Sigaret

“De hype van de e-sigaret is relatief gaan liggen, maar ik denk wel dat het een blijver is. Vooral de liquids gaan vlot over de toonbank. De marges op liquids zijn makkelijk vier keer hoger in vergelijking met de winstmarge op sigaretten. Het aanbieden van e-sigaretten is dus zeker de moeite waard."


Boeken moeten opgeven

“Door de komst van de Standaard Boekhandel is onze boekenverkoop sterk achteruitgegaan. Vroeger hadden we een heel ruim assortiment boeken en waren we in een vereniging om de aankoopkosten te drukken. Dat hebben we door de moordende concurrentie helaas moeten opgeven. Voordat de Standaard Boekhandel zich hier is komen vestigen, stonden wij in de top 10 van beste boekhandels in België. Je kan gewoon niet op tegen die ketens. Als we iets tegen een gunstig tarief konden bestellen, dan was het vaak een week wachten op onze bestelling. Terwijl bij de ketens de bestellingen daags nadien al in de winkel beschikbaar zijn. Indertijd deden we hier boekvoorstellingen en dat bracht veel volk op de been. Het boek van Niels Albert en Astrid Bryan (Astrid Nuyens n.v.d.r.) werd hier o.a. voorgesteld. Helaas is dat allemaal voorbij, ik heb het daar zeker moeilijk mee gehad, maar je probeert het verlies te compenseren met nieuwe opportuniteiten."


Sportweddenschappen

De loft

Sportweddenschappen lieten een nieuwe wind door De Loft waaien. De vrijgekomen ruimtes werden dan ook in een mum van tijd opnieuw ingevuld. “Onze sportweddenschappen zijn een shop-in-shopgegeven. Je kan toestellen plaatsen of met Scooore van de Nationale Loterij werken, maar met Magic Betting Service hebben we geopteerd voor een shop-in-shop met aparte licenties en regelgevingen. Onlinesportweddenschappen zijn ook heel populair, maar daar is het probleem dat de speler het gewonnen geld zich moeilijk eigen kan maken. Met als gevolg dat veel mensen blijven spelen met hun gewonnen bedrag zonder te cashen. Wij zorgen er in de mate van het mogelijke voor dat de spelers meteen kunnen innen."
De shop-in-shop blijkt een heel erg groot succes en biedt tevens enkele grote voordelen: “In het weekend of op dagen wanneer er Champions League wordt gespeeld, moet je geluk hebben dat er een van de zes toestellen vrij is. Het voordeel van de shop-in-shop is dat de privacy van de spelers gevrijwaard blijft. Het WK komt eraan en dan organiseer ik een speelpot. Iedere geïnteresseerde doneert een bedrag van 100 euro, met die speelpot gokken we op wedstrijden van het WK. We komen met alle spelers samen in de winkel met een hapje en een drankje om te overleggen hoe we onze weddenschappen gaan aanpakken. Ik steek daar veel tijd in, maar het genereert een mooie marge. Het creëert ook een vertrouwensband met de spelers en die blijven logischerwijs naar de winkel komen. Dit is een typisch voorbeeld van een nieuwe opportuniteit. Wie had vijf jaar terug verwacht dat sportweddenschappen zo populair gingen worden?"


Wenskaarten

Ook wenskaarten bieden een mooie marge, zonder er veel tijd aan te verliezen. “We hebben bewust gekozen voor een zo groot mogelijk assortiment. Klanten willen het vluchtige onlinegebeuren ontvluchten en grijpen steeds meer naar een traditionele wenskaart. We werken exclusief met één leverancier. De ondersteuning is uitmuntend en we hebben tevens recht van retour. Het risico is nihil en je verliest er nauwelijks tijd mee."


Persartikelen

De verkoop van traditionele persartikelen gaat mondjesmaat achteruit, maar waar haalt De Loft wel zijn successen in het perssegment? “De dag- en weekbladen worden jaar na jaar minder. Het zijn de meer luxueuze magazines en dikkere magazines die 10 à 15 euro kosten die wel heel erg in trek zijn. Voor sommige van die magazines komen ze van heinde en verre. Het zijn het soort magazines waarbij de lezer geen abonnement wil nemen, maar wel drie à vier keer per jaar een nummer aankoopt. Vaak gaat de klant die op zoek is naar een kwaliteitsmagazine, met meer dan één magazine naar buiten. Aankopen kunnen makkelijk oplopen tot 40 of 50 euro."


Leveranciers

“Het is belangrijk om de leveranciers van sportweddenschappen, dranken, pers, e-sigaretten of wenskaarten zorgvuldig uit te kiezen. We krijgen veel vertegenwoordigers over de vloer die zwaaien met percentages, maar je moet op lange termijn kijken en een vertrouwensband creëren. Zo valt er makkelijker te onderhandelen. Door de jaren heen bouw je enigszins wel ervaring op in het uitkiezen van leveranciers. We zijn in het verleden al in zee gegaan met de verkeerde partners, zo bouw je ook ervaring op. You win some, you lose some. Wanneer we een nieuw segment aansnijden, beginnen we steeds voorzichtig. Pas vanaf we zien dat de verkoop goed begint te rollen, gaan we daarin verder.
De leveranciers kunnen ons ook niets meer wijsmaken. Dagbladhandelaars onderling spreken meer met elkaar in vergelijking met tien of vijftien jaar terug. Als ik van een conculega hoor dat hij op bepaalde producten 40% marge heeft, dan wil ik ook 40% marge, dat is logisch. Sociale media zijn hierin een belangrijk en aangenaam hulpmiddel."


TEGENWERKING

De loft“Ik denk niet dat er een sector is waar er zoveel tegenwerking is van de leveranciers zoals die van ons. Wij moeten geld verdienen voor de uitgevers, terwijl zij met kortingen gooien voor abonnementen. Hierdoor komt men niet meer naar onze winkel voor hun persartikelen. Bij de Loterij word je verplicht om ieder jaar beter te presteren, terwijl zij de onlineverkoop steeds meer pushen. Dat is de wereld op zijn kop", vindt Sven.


TEGENVALLENDE OMZET DOOR WEGENWERKEN

“Voor ons is het heel belangrijk om gratis parking voor de deur te hebben. Snel iets komen oppikken of aankopen is de troef van een krantenwinkel. Als men ergens moet parkeren om nog vijf minuten te wandelen, hoeft het voor de klant niet meer. Er zijn hier een tijdlang wegenwerken geweest, maar we hebben kunnen afdwingen dat de parkeerplaatsen in de straat toch gratis bleven. Het jaar dat er echter wegenwerken waren, zie je in zekere zin zwarte sneeuw. We hadden periodes waar onze omzet naar -70% ging in vergelijking met het jaar voordien. Mensen konden ons enkel te voet bereiken, zelfs met de fiets was het quasi onmogelijk. Mochten we geen reserve hebben gehad, dan hadden we het heel moeilijk gehad om de winkel in leven te houden. Het was even spannend, maar nu werken we op hetzelfde elan voort als voor de wegenwerken", sluiten Sven en Ulrike af.

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij PVP 

PVP maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.