“HET IS EEN VERPLICHTING OM ALTIJD OP ZOEK TE BLIJVEN GAAN NAAR PERFECTIE”
Met perfri opent Bart de Gans locatie om kennis te delen
Knowledge is power, staat er in het groot op de muur bij Perfri Chocolate & Pastry. Chef Bart de Gans opende nog niet zo lang geleden zijn nieuwe workshopruimte waar zowel consumenten als professionals terechtkunnen voor opleidingen. Bart gaat er zelf lessen geven, maar nodigt ook collega-chefs uit als gastdocenten. En nog het liefst van al chefs uit verschillende leefwerelden: door die te combineren, krijg je een nog beter resultaat!
Perfri als kenniscentrum
Vier jaar geleden startte Bart de Gans als freelance consultant onder de bedrijfsnaam Perfri Chocolate & Pastry. Perfri is Latijns voor ‘volkomen genieten’ en Bart ontwikkelt producten en begeleidt processen voor klanten wereldwijd. Vandaag is hij klaar voor de volgende stap en wil hij zijn eigen kennis met anderen delen. In de oude fruitbewaarschuur van zijn grootvader in Meerkerk richtte Bart een volledig nieuwe workshopruimte in. In deze hub wil hij zowel b2b- als b2c-klanten ontvangen voor een experience binnen chocolaterie en patisserie. “Ikzelf zal workshops geven, maar er zullen ook gastdocenten ingeschakeld worden. Ik werk niet met een vaste opleidingskalender, maar wil maatwerk bieden voor wat de klant wil. De nieuwe generatie chefs is minder huiverig om iets te delen. Dit heeft ook te maken met het socialmediagedrag, alles is beschikbaar. In de workshops wil ik de knowhow van mezelf en anderen delen. En ook krachten bundelen: iemand die sterk is in viennoiserie, samenzetten met iemand die goed is in patisserie. Met twee kun je weer verschillende insteken brengen in een workshop. Laat chefs en bakkers samenwerken, zo krijg je het beste van beide werelden. “Daarnaast blijf ik ook zelf actief als consultant en productontwikkelaar voor diverse klanten.”
Werken vanuit kwaliteit
Bart maakt pralines voor enkele fine dining restaurants. “Voor de bonbons werken we vanuit kwaliteit. Niet alleen op het vlak van uiterlijk, maar ook met premium ingrediënten. “Werk met goede ingrediënten, die hebben weinig extra handelingen nodig. Onze bonbon met amarenakers bijvoorbeeld, die heeft enkel wat azijn nodig. Die wordt gecombineerd met een praliné op basis van pistache uit Bronte.” Binnenkort wil Bart zijn pralines ook online gaan verkopen. “Hiervoor werk ik samen met een partner die alle logistiek regelt, zodat ik enkel de productie op mij hoef te nemen.”
Eigen brand identity
Bart maakt zelf gretig gebruik van Instagram om zijn verhaal te vertellen. “Er zijn heel veel verschillende vakmensen en filosofieën. Mensen kopen bij jou, omdat ze er kunnen vinden wat ze willen hebben. Het is heel belangrijk om een eigen identiteit te creëren. Bij alles wat je maakt, moet je nadenken of het herkenbaar is en of het onderscheidend is. Gebruik bij het uitbouwen van je merkidentiteit de moderne communicatiemiddelen. Het is nu veel makkelijker dan vroeger om je stempel te drukken.
TRENDS
Deze trends zullen volgens Bart de Gans mee onze chocoladetoekomst bepalen. “Stel jezelf flexibel en progressief op, zo kun je optimaal inspelen op trends.”
Allergenen en intoleranties
“Allergenen en gluten worden steeds belangrijker om rekening mee te houden.”
Instagrammable food
“Food is constantly on a catwalk. Het belang van een aantrekkelijk plaatje is niet te onderschatten.”
Suikerreductie
“Suikerreductie of -vervanging is een belangrijk thema. Zo zie ik meer vraag naar originesuikers, zoals ongeraffineerde rietsuiker, honing, muscovadosuiker …“
Natuurlijke ingrediënten
“Natuurlijke ingrediënten in het algemeen worden belangrijker. Natuurlijke kleurstoffen krijgen de voorkeur van de consument.”
Vegan
“Ook vegan patisserie en chocolaterie zitten in de lift.” Daarom wil Bart zich hier meer in verdiepen.
DIY
“Producten waarbij de consument het gevoel krijgt zelf ook een bijdrage gedaan te hebben, zijn populair. Denk aan een taart waarbij de decoratie er nog op geplaatst moet worden.“
Minder snoep, meer chocolade
“De snoepverkoop daalt, die van chocolade stijgt. En dan vooral van originechocolades, met een hoger cacaogehalte.”
Blijven innoveren
Innoveren stopt nooit, aldus Bart. “Het is een verplichting om altijd op zoek te blijven gaan naar perfectie. Blijf innoveren op het vlak van recepturen en hou rekening met trends. Kijk altijd even of wat je maakt, geen kopie is van iemand anders. En ga je voor een klassieker, probeer dan te innoveren op een andere manier: presenteer het anders, probeer er je eigen identiteit in te stoppen. Durf zelf ook nieuwe zaken te delen: als je alles voor jezelf houdt, is er geen evolutie. Omgekeerd ook: durf zelf ook een chef te benaderen als je iets interessants ziet passeren.”
Inspiratie
Inspiratie voor nieuwe productontwikkeling haalt Bart uit een mix van drie verschillende ingrediënten; nieuwe mogelijkheden, vakmanschap en trends. “Op vaktechnisch vlak kunnen nieuwe technieken, een nieuw design of technische innovaties inspiratiebronnen zijn. Daarnaast bieden de consumententrends ons steeds nieuwe ideeën of uitdagingen. Wat zijn de foodtrends, wat is het koopgedrag van een bepaalde groep ...”
Leerthema’s
Bart houdt rekening met de huidige trends, maar legt zichzelf ook steeds een uitdaging op. “Elk jaar kies ik voor een leerthema. Dit jaar was dit honing als zoetstof en suikervervanger, in 2020 wil ik me meer gaan verdiepen in vegan pastry en meer bepaald het gebruik van eivervanger inuline.”
Bart de Gans
• Lid van het Nederlands Patisserie Team sinds 2009;
• Winnaar Lekkerste Bonbon van Nederland 2012;
• Oprichter Perfri Chocolate & Pastry in 2015;
•Kandidaat en jurylid bij nationale en internationale vakwedstrijden, waaronder ook de Belgium Chocolate Awards.
www.perfri.com
Instagram: @bdegans