WANZL OP EUROSHOP
Hoe blijft u vandaag relevant en rendabel als retailer?

Op welke manier kunt u als retailer digitale oplossingen in uw fysieke winkel inzetten om relevant en rendabel te blijven? Dat toonde Wanzl u op EuroShop 2023. Kon u er niet bij zijn, eind februari, begin maart? En vraagt u zich af wat dé thema’s waren? We belichten de drie voornaamste.
Stroomversnelling
“Oké, ik weet het, je hoort het zo vaak: retail lijkt altijd in volle verandering”, steekt Alex Declerck van wal, managing director van Wanzl. “Maar nu staan we duidelijk op een kruispunt. We zitten in een stroomversnelling. De voorbije jaren ging er veel aandacht naar alternatieve vormen van retail, zoals e-commerce. Alleen vinden weinig tot geen retailers daarin het juiste verdienmodel. Terwijl digitalisering het echt mogelijk maakt om efficiënter te werken en zo de operationele kost beter in de hand te houden. Zonder dat u daarvoor aan winkelervaring inboet. Wel integendeel.”
De vraag is alleen: hoe kan dit er dan concreet uitzien in de fysieke supermarkt? “Dat wilden we bij Wanzl tonen op EuroShop 2023. Een aantal mogelijke wegen naar de toekomst van retail aanreiken. Zonder tegen retailers te zeggen dat dit of dat een kant-en-klaar model is dat morgen ook zeker voor hun winkel toegevoegde waarde zal bieden.” Welke thema’s kregen daarbij het meeste aandacht?
1. Self-scanning evolueert verder
Zelf je waren in de supermarkt scannen is natuurlijk niet nieuw. België was zelfs een voortrekker op dat vlak. “Maar bepaalde ontwikkelingen maken self-scanning vandaag nog gemakkelijker voor de klanten. Bijvoorbeeld ons compleet 24/7-winkelconcept zonder personeel of kassa. Maar ook kleinere digitale oplossingen, zoals onze Smart Trolley die de producten meteen scant als u ze erin legt. Of ons hybrid lock, waarmee u winkelwagens ook met de smartphone ontgrendelt.”


2. Werken aan de Point Of Distribution
Nieuwe technologie vergroot ook de efficiëntie achter de muren van het magazijn. Ook op de Point of Distribution. “Daarvoor bieden we enkele hulpmiddelen, zoals de nieuwe ergonomische orderverzamelwagen KT-Lift. Daarmee stelt u veel sneller bestellingen samen én spaart u dus tijd en kosten uit, terwijl uw personeel ook ergonomisch minder belast raakt.”

3. Retail is overal
Wat ten slotte erg opviel, was het succes van formules waarmee u winkels kan openen in hotels, ziekenhuizen, ondernemingen … “Heel wat bedrijven bouwen bijvoorbeeld hun restaurants af, omdat er meer mensen thuiswerken. Maar de collega’s willen dan een broodje, salade, frisdrank of zelfs krant kunnen kopen. Dus hebben wij bij Wanzl winkelconcepten ontwikkeld voor retail in een niet-retailomgeving. Zoals onze Traveler Shop, die u ook op Euroshop kon ontdekken.”

Maakt u hier ook werk van?
“Het is duidelijk: dit zijn dé drie thema’s die iedereen bezighouden: iedereen is bezig met digitalisering en hoe dat zaken makkelijker kan maken. Net als met de Point of Distribution, de interne logistiek. En ook retail op niet-retaillocaties krijgt meer vaart bij ons. Zo richten we momenteel een ziekenhuiswinkel en een shop in een treinstation in. Bent ook u hiermee bezig? En wilt ook u er concreet werk van maken? Stap één: neem contact op via wanzl@wanzl.be.
