Functionaliteit en elektrische veiligheid van laadpalen testen
Elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken en worden ook de komende jaren steeds belangrijker. De vraag naar elektrische laadstations op de openbare weg wordt steeds groter. Een defect of slechtwerkend laadstation kan vervelende gevolgen hebben zoals (intermitterende) storingen waardoor de laadpaal niet beschikbaar is. Andersom kan het ook zo zijn dat door of tijdens het laden een storing wordt veroorzaakt in het accupakket van het voertuig dat kan leiden tot brandgevaar.
Een elektrische keuring van openbare laadstations is verplicht.
Een laadpaal of laadpunt voor elektrische wagens wordt gezien als een uitbreiding aan een elektrische installatie met een stroomkring en moet voldoen aan de Europese norm IEC 60364 voor elektrische systemen.
Er wordt o.a. nagegaan of de laadpaal geplaatst is conform de voorschriften van de fabrikant, de aarding correct is aangesloten, er een aanrijdbeveiliging is, het systeem juist acteert bij brand, de plaats de juiste is, of elektrische tekeningen aanwezig zijn en of de juiste differentieelbeveiliging is gekozen.
Functioneert de laadpaal naar behoren?
Tijdens een functionele beproeving worden volgende zaken getest:
- De PP (Proximity Pilot signal 1 kHz) detecteert de aanwezigheid van de voeding en het voertuig via de connector. Hiermee kan voorkomen worden dat de gebruiker weg kan rijden.
- Met de CP (Control Pilot signal) kan het laadstation de elektrische auto detecteren en bepalen of deze klaar is om te laden.
- Door middel van de ledringen kan de gebruiker de status zien of de paal aan het laden, de laadpaal gereed is om te laden en of dat er een fout opgetreden is.
EURO-INDEX heeft hiervoor gespecialiseerde meetinstrumenten en testadapters in haar E-mobility pakket waaronder de EV-TEST100 van Elektro Lijn en de Beha-Amprobe EV-520 D testadapter maar ook meetinstrumenten en accessoires van Metrel.
Testadapter voor de simulatie van een voertuig
Tijdens het testen van de laadstations moeten elektrische voertuigen worden gesimuleerd. Op die manier kunnen de werkelijke laadprocessen worden nagebootst. Met de testadapters wordt de status van het voertuig, stroominstelling en de aansluiting van een voertuig gesimuleerd. Ook fouten kunnen worden nagebootst zodat kan worden nagegaan of de laadpaal in storing gaat wanner er een fout optreed.
Bovendien kunnen met deze adapters in combinatie met een installatietester de volgende metingen uitgevoerd worden: Laagohmige weerstand, isolatieweerstand, aardingsweerstand, differentieelschakelaar, netimpedantie en draaiveldrichting.
Bekijk hier onze meetinstrumenten voor E-mobility
Voor bijkomende inlichtingen kan u ons bereiken op 02/ 757 92 44 of via info@euro-index.be